سازه LSF
سازه LSF یکی از بهترین سازههایی است که در حال حاضر استفاده میشود. دامنه کاربرد اسکلت قاب فولادی سبک LSF نسبت به ساختمانهای با اسکلت فولاد گرم و بتن مسلح کمتر است، لکن ویژگیهای سازه LSF برتریهایی در انواع خاصی از ساختمانها ایجاد میکند، به عنوان مثال در شرایط فعلی تولید و مقاطع موجود امکان ساخت سازه بیش از سه طبقه وجود ندارد مگر با ترکیب آن با سازههای فولاد گرم یا بتنی که در بخش بعد توضیح داده میشود.
دیگر محدودیتها و ویژگیهایی که در این بخش مطرح میشود با در نظر گرفتن ماشینآلات در دسترس و دامنه تولید، طراحی و همچنین محدودیت تهیه ورق با ضخامتها و مقاومتهای گوناگون و سازه LSF است و این شرایط الزاماً شامل کلیه سیستمها و روشهای متنوع سازههای سبک فولادی نمیگردد.
ارتفاع سازه LSF
همانطور که ذکر شد بهتر است با شرایط فعلی تا سه طبقه و هر طبقه تا ۳.۵ متر طراحی و تولید نگردد. این امر ممکن است به بسیار محدودکننده به نظر بیاید ولی ساختمانهای زیادی نیز ساخته میشود که نیازی به طبقات بیشتر و یا ارتفاع بلندتر نداشته و این مقدار برای آنها کافیست و در ساختمانهای یک طبقه، ارتفاع دیوار را تا ۴.۵ متر نیز میتوان طراحی نمود.
بار زنده
وزن سبک سازه LSF و کاربری معمول این ساختمانها بار زنده در نظر گرفته شده در طراحی را به بارهای مسکونی و اداری محدود میکند و البته با در نظرگرفتن تقویتهای ویژه میتوان آن را تا بارهای اداری پرتجمع و ساختمانهای عمومی و آموزشی افزایش داد. ولی بار زنده پارکینگ روی کف ساختمان LSF امکانپذیر نیست.
همچنین امکان نصب تجهیزات بسیار سنگین گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات مخابراتی و مخازن گوناگون روی بام ساختمان با سازه سبک با محدودیت همراه است و نیز امکان در نظرگرفتن جرثقیل سقفی در سولههای LSF با استفاده از دیوارها نیز وجود ندارد.
فشارهای جانبی و ضربه در سازه LSF
ویژگیهای خاص سازه LSF سرد نورد آنها را در برابر فشارهای جانبی مانند فشار جانبی خاک در ترازهای زیر زمین و فشار جانبی آب در مخازن و استخرها آسیبپذیر میکند و استفاده از این سازه زیر زمین به تنهایی توصیه نمیشود. همچنین ضربه ناشی از برخورد هرچند آرام خودرو در پارکینگهایی که چند خودرو و با چند فرمان در آنها پارک کرده و داخل و خارج میشوند نیز میتواند خسارتهای جدی به سازه وارد کند که از این امر نیز باید اجتناب گردد. ولی میتوان پارکینگهایی در همکف ساخت خودرو مستقیم به آن وارد شده و مستقیم خارج شود، البته با قراردادن حفاظهایی در محلهای ضربه پذیر احتمالی.
دیوارهای باربر و دهانه سقفها
در سیستم دیوار باربر با توجه به عدم وجود تیرها و ستونها نیاز است در هر بخش از ساختمان جهت استفاده از سازه LSF در حداقل دو طرف روبری هم دیوار وجود داشته باشد روی این دیوارهای تیرکها یا خرپاها ( بسته به تخت بودن یا شیب سقف و البته دهانه) قرار خواهد گرفت. در ساختمانهای یک طبقه با سقف شیبدار (وبا تمهیداتی در سقفهای تخت) دهانه میتواند تا حدود ۱۲ متر طراحی شود. در ساختمانهای چند طبقه بهتر است دهانههای طبقات پایین بیشتر از ۵.۵ متر (حداکثر۶ متر) نباشد و طبعاً طبقه آخر میتواند مانند توضیح قبلی تا ۱۲ متر باشد.
بازشوها
همانطور که در بالا ذکر شد از آنجا که در هر محیط از معماری ساختمان نیاز به دیوار در دوطرف روبروی هم و ترجیجاً جهتی که دهانه کمتری ایجاد میکند داریم. ابعاد عرضی بازشوهای در و پنجره در دیوارهای باربر محدود است و نمیتواند بسیار بزرگ باشد، البته با تقویت نعلدرگاهها با ورق امکان افزایش عرض تا حدودی وجود خواهد داشت. همچنین از آنجا که وجود نعلدرگاه دراین سیستم ضروریست، ارتفاع بازشوها نمیتواند تا انتهای بالایی دیوار باشد و متناسب با باربری دیوار و مقدار آن، بخشی از ارتفاع بالای بازشو به نعلدرگاه اختصاص مییابد. بدیهی است ارتفاع پنجرهها در پایین محدودیت سازه LSF ندارد و میتواند تا کف امتداد یافته و به اصطلاح قدی باشد